24.06.2020

AMPNER OY

AMPNER OY

Ampner Oy tarjoaa tuotteita ja älykkäitä ratkaisuja energialähteiden yhdistämiseen verkkoon, eri energialähteiden hallintaan, testaukseen ja laadunvarmistukseen. Palvelutarjontaan kuuluvat myös teollisuuden testausjärjestelmät. Yritys on perustettu vuonna 2012 ja sen toimipisteet sijaitsevat Vaasassa ja Helsingissä. Ampner Oy työllistää 39 henkilöä ja sen liikevaihto vuonna 2019 oli 2,7 milj€.

Viiconin talouspäällikkö palvelee juuri silloin kun sille on tarvetta

Voimakkaassa kasvussa oleva yritys joutuu muuttamaan omia toimintatapojaan ketterästi. Jotta kaikki tekeminen sekä yrityksen sisällä että asiakkaisiin nähden pysyy hallittuna, kasvuun sopeutumista joudutaan tekemään kaikilla osa-alueilla. 

Vahvassa kasvussa oleva Ampner Oy päätti tehostaa taloushallinnon rutiineja ja tiivistää yhteistyötään Viiconin kanssa syksyllä 2019. Ampnerin yhteistyökumppaniksi Viiconilta valikoitui Tomas Manderbacka, joka alkoi hoitaa yrityksen talouspäällikön tehtäviä.

—Koska talouspäällikön tehtävät eivät työllistä meidän kokoisessa yrityksessä täysipäiväisesti, tämä malli on meille tässä tilanteessa kannattava ja järkevä. Ulkoistettuna palveluna ostettuna saamme talouspäällikköpalvelut käyttöömme pieninä paloina ja tarpeen mukaan, kertoo Ampnerin toimitusjohtaja Mika Jantunen.

Monipuolisen tiimin tuki kaupan päälle                          

Ulkoistettuna palveluna ostettu talouspäällikkö tutustuu yrityksen ydintoimintoihin niin, että hänellä on selkeä kuva yrityksen ydintoiminnoista ja siitä, mihin rahaa sitoutuu ja miten rahavirrat liikkuvat. Pelkkä numeroiden ymmärtäminen ei riitä, vaan talouspäällikön pitää kyetä hahmottamaan kokonaisuus nopeasti.

—Tomaksella on selkeä kuva meidän toiminnastamme. Lisäksi hänellä on taustallaan monipuolista kokemusta erilaisten yritysten toiminnasta. Käytännössä tämä koituu meidän eduksemme siten, että saamme suoria käytännön vinkkejä siitä, miten meidän kannattaa tai ei kannata toimia.

Taloushallinnon palveluja tarjoavalla Viiconilla työskentelee 50 henkilöä, jotka ovat alansa ammattilaisia. Jantunen nostaakin yhdeksi erityiseksi hyödyksi taloushallinnon asiantuntijoiden tiedon kumuloitumisen ja kanavoitumisen asiakkaan eduksi.

—Paperilla olemme tehneet sopimuksen yhden talouspäällikön palveluista, mutta käytännössä saamme laajan osaajajoukon tuen, josta on suoraa hyötyä yritystoiminnan kehittämisessä.

Töiden ulkoistaminen vaatii oikeaa hetkeä ja asennetta

Kun yrityksessä on totuttu tekemään paljon itse, töiden luovuttaminen muille voi tuntua oudolta. Tässä kohtaa Jantunen suosittelee kuitenkin luottamaan asiantuntijoiden neuvoihin ja antaa heidän hoitaa asiat parhaaksi näkemällään tavalla.

—Kun päätös ulkoistamisesta tehdään, yrityksessä kannattaa käyttää perehdyttämiseen hetki aikaa. Näin siirto käy sujuvammin ja uusi tekijä pääsee töihin kiinni nopeammin.

Tällä hetkellä Viiconin talouspäällikkö palvelee Ampnerin tarpeita mainiosti. Vaikka Ampnerille palkattaisiinkin omaa henkilökuntaa taloushallintoon, Jantunen uskoo, että ulkoistetuille palveluille on käyttöä myös tulevaisuudessa.  

Lue lisää Viiconin talousjohtamisen palveluista täältä ja täältä. 

Ampner Oy:n sivut löytyvät täältä.

Siirry "Asiakastarinat"-sivulle