03.04.2020

Palkkahallinnon ja HR:n ammattilainen toimii yritysjohdon ja esimiesten tukena

Palkkahallinnon ja HR:n ammattilainen toimii yritysjohdon ja esimiesten tukena

Piia Halmesmäki ei keksi mitään muuta työtä, mikä kiinnostaisi häntä enemmän kuin nykyinen työ Viiconin palkka- ja HR-asiantuntijana. Halmesmäki on HR-asiantuntija, joka toimii myös Mepco-palkanlaskentaohjelman pääkäyttäjänä.  Hän kumoaa välittömästi stereotypiat hiljaisista ja omissa oloissaan viihtyvistä tilitoimistotyöntekijöistä kertomalla innoissaan työnsä hyvistä puolista.

—Tykkään siitä, että saan kouluttaa ja jakaa HR-asioiden ja palkkahallinnon osaamistani sekä yrityksen sisällä että asiakasyrityksille. Pääsen ratkomaan uusia haasteita päivittäin ja oppimaan lisää. Hyvä mieli tulee siitä, kun osaa vastata asiakkaiden kysymyksiin, Halmesmäki kertoo.

Huolenpito on selkeää viestintää ja neuvontaa

Viiconin yksi tärkeimmistä toimintaperiaatteista on toimia aktiivisesti asiakkaan suuntaan, minkä ansiosta se onkin onnistunut luomaan tiiviitä kumppanuussuhteita.

—Saamme hyvää palautetta siitä, että muistutamme ja neuvomme toimimaan oikealla tavalla lakien ja asetusten mukaan ottaen huomioon sekä työnantajan että työntekijän edun.

Huolenpito asiakkaita kohtaan ei ole pelkkää pään silitystä, vaan työ vaatii rohkeaa otetta myös asioiden kyseenalaistamiselle.

—Meidän tehtävänämme on kertoa asiakkaille, kuinka lain mukaan pitää toimia. Tämä informaatio otetaan mielellään vastaan, vaikka siitä aiheutuisi asiakkaalle lisätyötä. Menestyville yrityksille on tärkeää, että he toimivat oikein.

Positiivisuus, periksiantamattomuus ja halu oppia

HR-asiantuntijaksi ja palkkahallinnon taituriksi ei synny kukaan automaattisesti. Asiantuntijuuden huipulle on kuitenkin mahdollista päästä ahkeralla työllä ja oikealla asenteella.

—Työnkuva edellyttää jatkuvaa opiskelua ja halua oppia uutta. Porukassamme on erinomainen henki, jossa uskaltaa esittää kysymyksiä. Viiconilla kaikki osallistuvat säännöllisesti myös eri ammattilaistahojen järjestämiin koulutuksiin ja webinaareihin. Etenkin järjestelmäosaamisen päivittäminen on tärkeässä roolissa ajan tasalla pysymiseksi.

Halmesmäki mainitsee myös perehdyttämisen tärkeästä roolista, josta hänellä itsellään on kokemusta uran alkuajoilta.

—Sain aikoinaan erinomaisen perehdytyksen, joka on ollut hyvänä pohjana oman osaamisen kartuttamiselle.  Käytännön parasta oppia kannattaakin ammentaa alan kokeneimmilta asiantuntijoilta kuuntelemalla ja kysymällä.

Palvelualttius näkyy ja kuuluu

Asiakkaan suuntaan palvelualttius näkyy Viiconilla nopeana reagointina ja tarkasti tehtynä työnä. Vaikka työt voivat joskus kasaantua samalle ajanjaksolle, tarkkuudesta ei tingitä koskaan. Sähköposteihin vastataan aina. Jos täsmällistä vastausta ei ole mahdollista antaa heti, asiakkaalle kerrotaan, milloin asiaan palataan.

—Kaikessa kommunikaatiossa positiivinen suhtautuminen on tärkeää. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että puheluihin ja viesteihin vastataan nopeasti. Kun olemme läsnä, asiakas haluaa olla meihin yhteydessä ja uskaltaa kysyä yksinkertaisiakin asioita. Asiakkaidemme arkea helpottaa jo pelkkä tieto siitä, että me olemme tavoitettavissa.

Joustavuutta puolin ja toisin

Viicon tarjoaa työntekijöilleen joustavat mahdollisuudet työn tekemiseen. Työajoista pystyy sopimaan ja etätyöhön on laajat mahdollisuudet. Halmesmäki arvostaa joustavuutta, joka tuo mahdollisuuksia oman arjen rytmittämiseen. Töihin voi tulla halutessaan aiemmin tai myöhemmin ja vapaistakin on mahdollisuus sopia.

—Työn tekemisen kannalta joustavuus on tosi tärkeää. Välillä on ruuhkahuippuja, jolloin töitä on enemmän. Vastaavasti hiljaisempina aikoina voi itsekin ottaa rennommin. Viihdyn Viiconilla erinomaisesti, täällä on hyvä henki ja hyvä porukka!

Siirry "Ajankohtaista"-sivulle